Jeśli czytasz ten wpis prawdopodobnie rozważasz założenie swojej firmy dronowej lub chcesz poszerzyć zakres obecnej działalności. Bardzo się z tego cieszę! Nie raz słyszałem „po co Wy takie rzeczy piszecie na stronie, robicie sobie konkurencję!” itp. Jesteśmy odmiennego zdania, według nas nieba starczy dla wszystkich a to czy Klient wybierze tą czy inną firmę będzie zazwyczaj podyktowane jakością, doświadczeniem, portfolio i na pewno też ceną. Dlatego chętnie dzielimy się wiedzą i jeszcze chętniej nawiązujemy kontakt i współpracę z innymi droniarzami.
Usługi dronem jako dodatkowe usługi w firmie
Wracając do głównego tematu. W wersji prostszej zakładam, że posiadasz już działalność gospodarczą, masz NIP, księgowość, jesteś obyty/obyta z tematami prowadzenia firmy. W takim wypadku wystarczy, że zgłosisz w CEIDG nowy kod PKD (można to zrobić również przez Internet), który będzie informował US, że zajmujesz się również takimi usługami jak filmowanie dronem czy zdjęciami z powietrza. Do takich kodów można zaliczyć 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z (kolejno: działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych). Pamiętając, w przypadku komercyjnych lotów, o obowiązku posiadania licencji UAVO, ubezpieczenia OC, kamizelki, tabliczki znamionowej w zasadzie to wszystkie „nowości” jakie trzeba wprowadzić w firmie.
Jak założyć firmę dronową?
Jeśli jednak nie posiadasz jeszcze działalności gospodarczej a wykonywanie usług w ramach umowy-zlecenie jest niewystarczające czeka Cię kilka kroków. Od najmłodszych lat bardziej doświadczeni ode mnie straszyli mnie urzędami, papierkologią i wszystkimi trudnościami związanymi z założeniem i prowadzeniem firmy – teraz mamy inne czasy! Jednoosobową działalność gospodarczą można założyć przez Internet, na spokojnie wypełniając proste, czytelne okienka. Po wypełnieniu wysyłamy wniosek i czeka nas dosłownie jedna wizyta w urzędzie (chyba, że mamy wyrobiony tzw. Profil Zaufany, wtedy wniosek możemy autoryzować przez Internet) celem podpisania złożonego wcześniej wniosku. W kolejnym kroku warto założyć rachunek bankowy (firmowy) i wyrobić pieczątkę. Na początku należy jeszcze zdecydować czy chcemy być tzw. VATowcem i wybrać formę opodatkowania (najczęściej, najprościej: na zasadach ogólnych).
Jeśli wydaje Ci się to na tym etapie skomplikowane, przedstawię to jeszcze raz w prostych krokach:
- Składamy wniosek w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej: CEIDG-1 (ceidg.gov.pl).
- Do 7 dni idziemy do Urzędu Gminy celem podpisania tego wniosku osobiście (potrzebny jest dowód tożsamości).
- Idziemy do wybranego banku (ja byłem zadowolony z mBanku – wtedy miał najniższe, praktycznie zerowe koszty) i zakładamy konto firmowe;
- Wpisujemy w Google „pieczątki + Twoja miejscowość” i wybieramy pierwszego z brzegu Pana, który tanio zrobi nam pieczątkę – ja zapłaciłem 27 zł.
Gotowe, masz swoją prawdziwą firmę! Ok. mam firmę i co dalej…
Ile kosztuje utrzymanie firmy?
W skrócie, jeśli jesteś zatrudniony(a) w innej firmie gdzie masz opłacane składki do Twoich nowych kosztów będzie zaliczała się składka zdrowotna (ok. 290 zł przy czym większość z tej kwoty jest później 'zwracana' w rozliczeniu rocznym PIT) + ew. prowadzenie księgowości. Moje początkowe ambicje o samodzielnym prowadzeniu księgowości szybko zweryfikowało życie i zdecydowałem się na skorzystanie z usług inFakt, który mocno polecam i na początku jest w zupełności wystarczający (inFakt załatwia praktycznie wszystko, łącznie z reprezentacją w US). Jeśli nie jesteś zatrudniony(a) w innej firmie to dochodzą do tego wszystkiego składki ZUS – przez pierwsze dwa lata ok 490 zł/mc natomiast później ok. 1100 zł /mc.
Zdaję sobie sprawę, że powyższy opis jest bardzo uproszczony ale jest to celowe. Chcę pokazać, że tajemnicze „założenie i prowadzenie działalności” nie jest takie straszne i mroczne jak go malują Nie przedstawiam tutaj dokładnych kwot i szczegółów księgowości bo nie tego ma dotyczyć ten blog – tych informacji w Internecie jest od groma a jeśli nie jest to dla Ciebie wiarygodne źródło, gwarantuję Ci, że w dzisiejszych czasach w Urzędach można spotkać naprawdę miłych, sympatycznych i pomocnych pracowników, którzy udzielą Ci wyczerpujących informacji. Jeśli jednak masz potrzebę dopytać o szczegóły – pytaj śmiało, postaram się odpowiedzieć i wytłumaczyć w prostych słowach wszystkie wątpliwości. Tak czy inaczej zachęcam Cię: zapisz się do naszego Newslettera a na pewno nie przegapisz kolejnych wpisów na temat prowadzenia biznesu dronowego.
Komentarze
Dziękujemy za korzystanie z
Dziękujemy za korzystanie z naszych usług i polecanie:)
Jak coś jest dobre to trzeba
Jak coś jest dobre to trzeba o tym głośno mówić!
Witam. A jak wygląda sytuacja
Witam. A jak wygląda sytuacja z usługami na umowę zlecenie?
Michał, myślę, że odpowiedź
Michał, myślę, że odpowiedź na to pytanie znajdziesz tutaj: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Kiedy-trzeba-a-kiedy-warto-zalozyc-dzialalnosc-gospodarcza-2644235.html - bardzo fajnie przygotowany artykuł. Ja tylko dodam, że kontrahenci (firmy) preferują wykonawców, którzy mogą wystawić im fakturę VAT.
Dziękuję
Dziękuję
Witam,
Witam,
pod jaką stawkę ryczałtu podlega opodatkowanie usług wideofilmowanie dronem?
Tylko po co komu pieczątka -
Tylko po co komu pieczątka - nie jest obowiązkowa w prowadzeniu działalności
Dodaj komentarz