Świadectwo kwalifikacji UAVO

2016/10/13
rafal
Świadectwo Kwalifikacji UAVO

W świetle obecnych przepisów dotyczących przestrzeni powietrznej praca "przy użyciu" drona, bezwzględnie wymaga posiadania od operatora świadectwa kwalifikacji UAVO Vlos lub Bvlos.

Wiele portali rozpisuje się na temat etapów i kroków jakie należy podjąć aby takowe świadectwo uzyskać. Poza egzaminem teoretycznym i praktycznym zdawanym przed egzaminatorem z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, obowiązkowe są badania lekarskie u specjalistycznego lekarza oraz ubezpieczenie OC operatora. Wcześniej takie egzaminy należy opłacić i w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu wysłać komplet dokumentów do ULC. Dodatkowo należy uiścić opłatę za wydanie Świadectwa Kwalifikacji. Jeżeli, ktokolwiek z czytających zastanawia się czy uprawnienia będą mu potrzebne czy nie, a lata amatorsko, komercyjnie, prywatnie i  zamierza kontynuować swoja przygodę z filmowaniem, lataniem, dokumentowaniem terenu z drona to odpowiadam, że koniecznie tak! I nie chodzi tutaj tylko o papier, o przepisy, o to że policja może zażądać pokazania 'papierów'. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo, o znajomość przepisów, o łatwość poruszania się w przestrzeni powietrznej. Wiele osób, po zakupie swojego pierwszego DJI Phantoma lub Symy XC5 nie ma pojęcia, gdzie może latać, jak zachować się w momencie lotu kolizyjnego np z helikopterem, czy może latać w centrum miasta, nad ludźmi, filmować z drona podczas koncertu.... Na te wszystkie pytania poznasz odpowiedzi przygotowując się do egzaminu, będziesz wiedział jak zgłaszać loty, z kim się kontaktować, od kogo uzyskać pozwolenia. I co najważniejsze: bez stresu będziesz mógł latać w centrum miasta filmując starówkę lub zrobić świetny materiał z okolic góry Żar. Osobiście zdawałem egzamin bez kursu w specjalistycznym ośrodku, egzamin teoretyczny i praktyczny przy pierwszym podejściu zaliczony. Pytania na egzaminie teoretycznym UAVO nie należą do łatwych, niemniej jednak wszystkiego można było nauczyć się samemu, z materiałów dostępnych w internecie, ps. zainteresowanych zapraszam do kontaktu, chętnie podzielę się zgromadzonymi materiałami na egzamin teoretyczny. Co ciekawe wszyscy uczestnicy egzaminu, który zdawałem w Gliwicach, ostatecznie są posiadaczami świadectwa kwalifikacji, niektórzy mieli kilka podejść ale ostatecznie po kilku miesiącach wszyscy są kwalifikowanymi operatorami multikopterów. Wierzcie mi, Pan egzaminator nie ma NIC z tego, że Was obleje, jemu zależy na tym aby każdy z posiadaczy świadectwa godnie reprezentował odpowiedzialny i profesjonalny personel lotniczy. To nie jest egzamin z cyklu: "pójdę, może mi się uda" ale też nie chodzi o oblanie ludzi bo kasa, ew zły nastrój egzaminatora. Co do egzaminu praktycznego, to wydaje mi się, że każdy użytkownik drona, który lata dwa trzy miesiąca zda egzamin bez problemu, chodzi o to aby pokazać, czy umiem się posługiwać tym sprzętem.

Podsumowując, niezależnie od tego, czy nowe przepisy postanowią o obowiązkowym szkoleniu przed egzaminem UAVO, czy będzie można podejść do egzaminu bez szkolenia w specjalistycznym ośrodku, mocno zachęcam, do zdobycia niezbędnych uprawnień VLOS lub BVLOS. Czy nie jest normą posiadanie Prawa Jazdy kat. B w Polsce, analogicznie powinno być w mojej opinii w przypadku operatorów dronów. Latajmy bezpiecznie, tam, gdzie pozwalają na to przepisy tak aby wszyscy mogli podziwiać nasze produkcje z lotu ptaka, a każdy mógł zobaczyć jak wygląda Bielsko-Biała nad dachami smiley

,
Kategoria: 

Komentarze

Obrazek użytkownika Michał

Witam, od niedawna zacząłem czytać Wasz blog i muszę stwierdzić, że oderwać się nie można, bardzo cieszy mnie ogrom informacji.
Mam pytanie, propos kursu na VLOS. Czy ma znaczenie jaki ośrodek wybiorę? Dodam, że zależy mi na zdobyciu jak największej ilości informacji. Jestem z okolic Częstochowy i najbliższy ośrodek to AirBorn. Co o tym sądzicie?

Ocena: 5 (1 głos)
Obrazek użytkownika rafal

Dziękuję Michał za miłe słowa Smile Po takim powitaniu, aż chce się więcej pisać.

Co do kursu, to nasza ekipa zdawała egzaminy jeszcze wtedy kiedy kursy nie były wymagane. Jesteśmy poprostu samoukami. W chwili obecnej kurs w certyfikowanym ośrodku jest obowiązkowy. Osobiście nie znam AirBorn. Będąc na Twoim miejscu, popytał bym w okolicy o opinie, dowiedział się jaką szkoła ma zdawalność, jak wyglądają zajęcia teoretyczne i praktyczne. Lekcje w plenerze są nie mniej ważne aniżeli teoria. Można np nauczyć się latać różnymi modelami, niektóre szkoły dają taką możliwość, czy np przystąpić do egzaminu na wielowirnikowcu z wyższej kategorii wagowej. Zwróć  też uwagę, gdzie i jak będzie można przystąpić do egzaminu. Czy szkoła daje Ci możliwość zdawania egzaminu 'u siebie' lub zorganizuje Ci możliwość zdawania, czy będziesz musiał sam jechać do innego miasta na egazmin bez żadnego wsparcia na przykład do Gliwic. Pewnie byłbym w stanie polecić Ci coś w okolicach Bielska-Białej ale zdaje sobie sprawę, że to raczej poza zasięgiem.

Gdybyś miał pytania lub potrzebował jeszcze wsparcia oczywiście pisz.

Pozdrawiam i do zobaczenia gdzieś naddachami Wink

Ocena: 5 (1 głos)
Obrazek użytkownika Michał

Świetnie, dziękuję za odpowiedź. Trochę mi to dało do myślenia. Myślę, że popytam też ludzi na forach, może ktoś miał już z nimi styczność. Jest to dla mnie ważne i myślę, że jeśli byłoby to konieczne, wybrałbym ośrodek z dalszych regionów. Ok, ja kończę, bo mam jeszcze sporo artykułów do wciągnięcia. Pozdrawiam, cześć!

Ocena: 5 (1 głos)

Dodaj komentarz