Latanie dronem w zimie

2017/12/06
szymon
Latanie dronem w zimie

Nadchodzi zima, a wraz z nią śnieg, mróz, marznąca mżawka, mgły, zimne wiatry i wszystkie inne nieprzewidziane warunki atmosferyczne, które raczej budzą obawy operatora drona. W głowie każdego początkującego droniarza pojawia się pytanie, czy można latać dronem w mrozie? Odpowiem klasycznie: można ale …

Poniżej 10 wskazówek, które przybliżą Cię do odpowiedzi na pytanie czy latanie dronem w zimie jest możliwe i bezpieczne? 

1. Zadbaj o baterie

Żadna bateria nie lubi mrozu. Pamiętaj aby akumulatory z Twojej maszyny były w pełni naładowane i jak najkrócej przebywały w ujemnej temperaturze. Przed lotem, możesz skorzystać z ciepła w samochodzie, ze specjalnych futerałów na baterie lub trzymać je w ubraniu blisko ciała.

2. Naładuj swojego tableta lub smartfon

Tutaj też są baterie, a nie ma nic bardziej stresującego jak wyłączony tablet, kiedy Twój dron wisi na wysokości 100m AGL.

3. Unikaj intensywnych opadów śniegu

Ze śniegiem jest podobnie jak z deszczem, pisałem o tym tutaj: Śnieg, kiedy stopnieje na ciepłych silnikach, zamienia się w wodę i może powodować poważne uszkodzenia

4. Musisz zdawać sobie sprawę z możliwości utraty gwarancji

Dokumentacja dołączona do multikopterów zazwyczaj mówi o zakazie latania poniżej 0 stopni lub maksymalnie minus 5 stopni Celsjusza. Oznacza to, że jeżeli Twój dron z jakichkolwiek przyczyn spadnie, zaliczy kreta, a producent udowodni, że wypadek miał zdarzenie w warunkach gorszych niż opisane w gwarancji, nie będziesz miał możliwości odwoływać się do producenta.

5. Zadbaj o samego siebie

Rękawiczki, czapka, buty itp. To niezbędne akcesoria potrzebne właśnie dla Ciebie. Pamiętaj, że jako operator drona zazwyczaj stoisz w miejscu wpatrując się w maszynę lub ekran tableta. Już przy minus kilku stopniach Twoja palce zaczynają zamarzać po kilku minutach.

6. Nie startuj na ‘zużytych’ akumulatorach

Masz połowę ‘prądu’ w akumulatorze, twoje baterie są już zużyte? NIE STARTUJ W ZIMIE. Wydajność akumulatorów spada wraz ze spadkiem temperatury. Można to zauważyć tak samo w telefonach, samochodach i innych urządzeniach zasilanych przy pomocy baterii lub akumulatorów. Z tą różnicą, że telefon się wyłączy, samochód ‘nie zapali’ a dron spadnie…

7. Zadbaj o odpowiednie lądowisko

Lądowanie dronem w śniegu? Niby wszystko w porządku. Miękko, bezpiecznie, najwyżej będzie trochę zawieruchy. Niestety, kiedy śnieg dostanie się do silników, a są one rozgrzane, masz pewne, że zawilgotnieją. Późniejszy start tego samego dnia z zawilgotniałymi silnikami może skutkować poważną awarią maszyny w powietrzu.

8. Mżawka i szadź to też niebezpieczeństwo

Wilgotność w każdej postaci jest niebezpieczna dla multikoptera. Nawet mżawka może powodować zawilgotnienie sprzętu lub mikroprzepięcia w elektronice drona.

9. Latanie we mgle – miej oczy szeroko otwarte

Mgła to wilgoć i ograniczona widoczność. Można łatwo stracić drona z zasięgu wzroku. Czasami po prostu trzeba latać we mgle jednak zachowaj szczególną ostrożność ponieważ tracąc drona z zasięgu wzroku być może będziesz zmuszony skorzystać z awaryjnej opcji Return to Home.

10. Lataj krócej niż sygnalizuje aparatura

Raz jeszcze apeluję abyś z dużą rezerwą wierzył we wskazania akumulatorów. Osobiście ląduję kiedy wskaźnik pokazuje wartość poniżej 30% naładowania.

Więcej technicznych informacji i nasza relacja z latania przy minus 20 tutaj: Latanie dronem w mrozie

 

,
Kategoria: 

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.