Dziś publikujemy obszerną listę rad i wskazówek jakimi kierujemy się podczas latania dronem aby uniknąć awarii w powietrzu lub rozbicia drona. Ponad 200 godzin wylatanych w powietrzu, licencja UAVO Vlos oraz 0 krytycznych sytuacji lub uszkodzeń multikoptera dają wyraźny dowód na to, że poniższe wskazówki działają.
Zaczynamy:
Zaczynaj od przeglądu drona i aparatury sterującej
Chociaż procedury startu tego nie wymagają, pamiętaj, że lepiej zapobiegać aniżeli później naprawiać lub szukać Przed każdym lotem, zmianą lokalizacji startów, sezonem warto sprawdzić takie elementy jak:
- bateria - styk, montaż, prawidłowa instalacja, sygnalizacja poziomu naładowania
- śmigła - prawidłowy montaż, zakręcenie (Phantom 3), brak mikrouszkodzeń, zabrudzenia
- stan ogólny - brak widocznych uszkodzeń, mikropęknięć, poluzowanych mocowań, zatrzasków i śrub
- komunikaty - informacje o aktualnym oprogramowaniu, wystepujących zakłóceń w transmisji GPS, zakazu lotów w strefie zamkniętej (No Fly Zone)
- aktualizacja oprogramowania - aktualizacja oprogramowania zarówno drona jak i urządzenia do podglądu (IPAD, inny tablet)
Ładowanie baterii
Zadbaj o to aby baterie zawsze były przygotowane, naładowane, bez uszkodzeń, nie przegrzane, nie zmarznięte.
Obszary dozwolone i zabronione
Zwróć uwagę, czy w danym obszarze możesz wykonywać loty, czy nie jesteś w okolicach strefy zakazane (Restricted Area) lub strefy (No Fly Zone), w przeciwnym wypadku, twój multikopter może zakomunikować Ci o koniecznym lądowaniu (Autolanding in 10 sec)
Miejsce z którego starujesz
Pamiętaj o odpowiednim doborze miejsca, z którego startujesz, najprawdopodobniej, w 90% przypadków będziesz również w tym miejscu lądował. Dokładnie identycznie stanie się w przypadku utraty zasięgu (Aircraft disconected) lub awarii aparatury sterującej. Twój sprzęt uruchomi procedurę (RTH Return To Home) i według ustawionych przez Ciebie parametrów będzie wracał w miejsce startu. Bardzo niewskazanym jest aby to miejsce okazało się zatłoczonym chodnikiem lub ulicą, którą właśnie przejeżdżają samochody a na wysokości 20 metrów wisi przewód wysokiego napięcia.
Zasięg GPS
Im większa aglomeracja tym większe zakłócenia GPS, im więcej odbiorników, instytucji, metalowych konstrukcji, masztów, radarów, nadajników, tym mniejszy zasięg drona i większe prawdopodobieństwo utraty sygnału.
Zakłócenia
Jak wyżej, tak jak w przypadku utraty zasięgu / sygnału GPS bądź przygotowany na jakiekolwiek zakłócenia i skutki utraty kontroli nad urządzeniem. Nie panikuj w momencie utraty kontroli, jeżeli dobrze zaplanowałeś miejsce lądowania i ustawiłeś procedurę RTH, po prostu czekaj.
Ludzie
Przede wszystkim priorytetem jest bezpieczeństwo osób postronnych i pilota, pamiętaj, że Ty jako pilot odpowiadasz za swoją maszynę i za skutki ewentualnych awarii. Dlatego bardzo ważne jest aby sprzęt był dobrze przygotowany do lotu, miejsce startu odpowiednio oznaczone, odgrodzone od ludzi. Nie latamy nad ludźmi, nad ulicami, nad samochodami. Jeżeli jesteś w znacznej odległości od drona, a dokładniej to dron jest w znacznej odległości od Ciebie pilocie i nie jesteś pewien, czy akurat zbliżasz się do ulicy lub zaczynasz nadlatywać na deptak lub zgromadzenie osób, które filmowałeś z odległości, to warto co jakiś czas 'spojrzeć' kamerą prostopadle w dół i upewnić się nad czym aktualnie 'wisi' dron, ponieważ często z perspektywy zasięgu wzroku operatora drona wygląda to zupełnie inaczej.
Woda
Woda to żywioł, który jest zdecydowanym wrogiem urządzeń elektronicznych i elektrycznych, w szczególności tych nie zabezpieczonych przed zalaniem. O ile oczywiście latanie nad zbiornikami wodnymi nie jest zakazane czy niewskazane, o tyle należy liczyć się z przynajmniej dwoma aspektami zagrażającymi naszemu multikopterowi. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na pracę urządzeń pomiarowych w dronie, szczególnie na Visual Positioning System, sugeruję abyś wyłączył ten system przed startem lotów nad wodą. Po drugie zwracaj uwagę na wszelkie możliwości zalania wodą drona, duża fala, podmuch wiatru, wystające z wody wieże, skaczący surferzy.
Podsumowanie
Podsumowanie można streścić do jednego zdania. Jak nie rozbić drona ? Latać z głową i z rozsądkiem, zdecydowanie w zasięgu wzroku i bezpiecznych miejscach.
Komentarze
W sumie nigdzie o tym nie
W sumie nigdzie o tym nie pisze, warto sprawdzić też mapy wiatrowe w serwisie pogodynka.pl w dziale awiacja. Są tam rozkłady z wysokością do 1000m to wysokość nad gruntem a powyżej to wysokość nad poziom morza, Warto i osobiście polecam zakukać na windyty.com i wyszukując przez google miasto np Bielsko na windguru.cz, gdzie są miejscówki choćby paralotniarzy na Żarze, Bielsko, Skrzyczne, a gdzie pogoda sprawdza się dużo lepiej niż z IMGW. A piszę to gdyż, uczono mnie iż przy ziemi może wiać 2m/s ale już 100m wyżej gdzie nie ma oporów tarcia wiatr przyspiesza do 4 -6m/s
Im większa aglomeracja tym
Im większa aglomeracja tym większe zakłócenia GPS, im więcej odbiorników, instytucji, metalowych konstrukcji,...... napewno ilość odbiorników nie wpływa na zakłucenia, prosze poprawić błąd w tekscie...
Dodaj komentarz